tirsdag 17. januar 2012

Material girl

Hvis du hadde kjent meg, så ville du aldri trodd at jeg var en materialist. I den forstand at man er ekstremt opptatt av jordiske og fysiske objekter. Men dengang ei. Jeg blir utrolig knyttet til ting jeg eier, og ting kan utløse et spekter av følelser hos meg. Jeg er ikke så flink med klær og tilbehør og slikt, men blir derfor desto mer besatt av nips og ting til en fremtidig leilighet jeg skal eie. Mamma kaller det for nesting. Det synes jeg er litt søtt, tanken på at jeg 'nester', slik en fugl gjør når de bygger et rede (rede= nest, hence- nesting). At man liksom planlegger hele livet i de små detaljer, ting man gleder seg til å gi barna sine, ting man gleder seg til å dekorere et fremtidig hjem med. Jeg skal vise noen av de tingene jeg er mest glad i, og hvorfor jeg er glad i dem. Jeg la tidligere ut et bilde av veggen i stua mi, og disse bildene har jeg samlet rundt omkring i Europa(hovedsakelig i Paris og Amsterdam) over en periode på fire år. Veldig stolt av denne samlingen, og jeg får lykkedelfiner i magen hver gang jeg ser på dem. (Lykkedelfiner er slang for lykke-endorfiner).
Oh, dette er favoritt-hyllen min i hele leiligheten vår. Nede til høyre ser du en keramikkserie som er håndlaget, og den største bollen har navnet mitt og konfirmasjonsdatoen min gravert i seg. Glasset fikk jeg på 18-års dagen min, og det er så stort og perfekt å drikke god rødvin fra. Det er laget av EB, hun driver et lite keramikkverksted i Sandvika, i huset midt-i-mellom. Hun lager masse nydelige og spesielle ting som det ikke finnes så mange eksemplarer av. Den vakre, lille parfymeflakongen som man ikke ser så godt, kjøpte jeg i noe jeg kaller Prinsessebutikken på Rhodos. De hadde så mye vakkert der, og jeg kjøpte også det skrinet som står bak den lille fyrstikkboksen av barna som nusser der. Speilet som ligger foran bildet nederst til venstre er fra Paris. Øverst til høyre ser du et album jeg fikk av mamma'n min, med grove natursider og en nydelig forside. De nydelige porselentingene(altså skrinet og tekopp/tekannen) fikk jeg av min kjære venninne Ella, og bildene er jo bilder. Elsker Marilyn Monroe. Så misforstått og sårbar, samtidig et så sterkt symbol på kvinnelighet. Kunne ønske kvinnelige kroppsidealer fortsatt fremstod slik. 


Disse får jeg av kjæresten min hver jul. Elsker dem<3 


Åh, dette er Rosendahl samlingen min. Jeg mangler noen glass fordi alle jeg er glad i har knust minst ett glass hver. Jeg har aldri knust et eneste ett. Hvis ett blir knust så blir jeg fylt med hevngjerrighet og sinne, og det kommer noe vilt og farlig til syne i øynene mine. True story. 


Har en ganske stor samling bøker, og dette er bare en liten smakebit. Jeg elsker bøkene mine og jeg elsker studiene mine. Sosiologi og kriminologi er så spennende, og jeg gleder meg hvert semester som et lite barn til å kjøpe nye bøker. Salighet

Her er bildene som er det viktigste. Disse bildene kjøpte jeg i Montmartre i Paris i sommer. Fant dem i en liten suvenier butikk og falt pladask. 

2 kommentarer:

  1. Jeg har med hånden på hjertet ALDRI knust et av glassene dine :-*

    SvarSlett
  2. Haha, true, men du er fortsatt en av dem jeg er glad i da<3

    SvarSlett